La figura del cantante nel film permette di cogliere non solo immagini e stereotipi collegati alla popular music, ma anche i processi di costruzione e ricezione di specifiche identità "audiovisive". Il saggio, attraverso la figura di Mario Lanza, documenta come negli anni Cinquanta si verifichino importanti processi di transizione identitaria sia nel repertorio (lirico vs popular e melodico) sia nella costruzione dell'etnicità (dal tenore italiano al crooner italoamericano). The figure of the singer in the film allows us to capture not only images and stereotypes in popular music, but also the processes of construction and reception of specific 'audiovisual' identity. In particular, the essay explores the figure of Mario Lanza, Italian-American singer who enjoyed a great success on the screen, first in America and then in Italy. The analysis documents, through a case study, how in the fifties major identity transition processes occur both in the repertoire (from the opera, already broadcasted by the media, to the popular and melodic genre, with the integration of new rhythms) and the construction of ethnicity (from the Italian tenor to the Italian-American crooner).

Identità audiovisive in transito: il caso di Mario Lanza

MOSCONI, ELENA
2011-01-01

Abstract

La figura del cantante nel film permette di cogliere non solo immagini e stereotipi collegati alla popular music, ma anche i processi di costruzione e ricezione di specifiche identità "audiovisive". Il saggio, attraverso la figura di Mario Lanza, documenta come negli anni Cinquanta si verifichino importanti processi di transizione identitaria sia nel repertorio (lirico vs popular e melodico) sia nella costruzione dell'etnicità (dal tenore italiano al crooner italoamericano). The figure of the singer in the film allows us to capture not only images and stereotypes in popular music, but also the processes of construction and reception of specific 'audiovisual' identity. In particular, the essay explores the figure of Mario Lanza, Italian-American singer who enjoyed a great success on the screen, first in America and then in Italy. The analysis documents, through a case study, how in the fifties major identity transition processes occur both in the repertoire (from the opera, already broadcasted by the media, to the popular and melodic genre, with the integration of new rhythms) and the construction of ethnicity (from the Italian tenor to the Italian-American crooner).
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11571/376810
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact